Saturday, December 15, 2007

Lambaian AKAROA


Farzana " On Top of The Hill "
"Menikmati Permandangan Menarik di Akaroa Harbour di Hilltop"


Kali ini saya berpeluang mengunjungi Bandar Pelabuhan Akaroa yang terkenal dengan keindahan teluk yang terbentuk dari letusan gunung berapi beribu tahun yang lalu.

Keindahan semulajadi landskap di sekeliling teluk ini menjadi salah satu daya tarikan pelancong. Akaroa terletak 80 km dari Bandar Christchurch dan perjalanan mengambil masa 1 jam 30 minit.

Perjalanan dari Christchurh ke Akaroa akan melalui Montukarara, Tasik Ellesmere, Little River sehingga sampai di Hilltop. Pemandangan menarik dari Hilltop menceritakan tentang keindahan Bandar Akaroa yang mempunyai sejarah yang tersendiri , Akaroa is "the oldest colonial town in the South Island".

Sebenarnya kunjungan ke Akaroa bersama rakan dari Malaysia adalah sesuatu yang tak di rancang. Pada mulanya kami bercadang untuk menghabiskan masa hujung minggu bersama keluarga untuk memetik strawbery di Berry Farm. Malangnya ladang tersebut ditutup sementara waktu....

Kami pun menukar plan ke Akaroa..... Nasib baik kami ada membawa sedikit makanan, sampai di sana kami berkelah di Akaroa Harbour. Bila dah nampak pantai anak-anak pun teringin nak mandi laut....akhirnya aktiviti nak petik buah strawbery dah bertukar menjadi aktiviti rehlah dan mandi manda di Akaroa Harbour.

Kita hanya mampu merancang.......dan dalam kita sibuk merancang....perkara yang tak dirancang ada juga manisnya.....

Halim
15 Dec 2007
Lincoln

No comments: