Wednesday, September 26, 2007

Pengalaman Memetik Bunga "Daffodil" di NZ















Kebiasaannya pada hari Sabtu atau Ahad, kira-kira jam 7.30 am waktu NZ ( Pukul 3.30am waktu malaysia ) ketika rakan-rakan di Malaysia sedang nenyak tidur, saya telah bersiap untuk pergi ke ladang bunga yang terletak 20 km dari rumah saya di Lincoln. Suasana ketika itu berkabus dan suhu yang sangat sejuk, mungkin inilah yang dirasai oleh penoreh getah yang terpaksa pergi menoreh pada awal pagi di Malaysia.

Perjalanan mengambil masa 30 minit untuk sampai di ladang tersebut. Setibanya di ladang lebih kurang jam 8.00am saya akan melapor diri di pejabat ladang untuk menulis nama pada buku kedatangan dan mengambil peralatan memetik bunga.

Peralatannya cuma sebilah pisau untuk memotong pangkal pokok bunga, sebuah baldi dan getah untuk mengikat tangkai bunga yang telah di potong. Selesai melapor diri dan mengambil peralatan, kami menuju ke kawasan ladang yang di benarkan untuk memetik bunga.

Walaupun istilah yang saya guna adalah "memetik bunga", tapi sebenarnya bukanlah kami memetiknya. Kami cuma memotong tangkai bunga yang masih belum kembang. Bunga ini ditanam di atas batas yang lurus, jadi kami akan berjalan di sepanjang batas untuk mencari bunga yang masih kuncup dan memotong tangkainya. ( Boleh kah tuan-tuan gambarkan...)

Biasanya dalam masa 3 jam, baru selesai menghabiskan satu baris batas bunga. Apabila dah selesai memotongnya, kami akan mengikat 10 tangkai dalam satu ikatan. Kemudian kami akan mengikat 5 ikatan yang setiap satunya ada sepulah tangkai kepada satu ikatan yang dikira satu bundle. ( Bermakna satu bundle = 5 ikatan = 50 tangkai bunga )

Dalam masa 3 jam biasanya saya dapat memetik 1,000 tangkai bunga bersamaan dengan 2o bundle. Banyakkan..! Tahukah anda setiap bundle di bayar $ 1.50. Bermakna jika anda berjaya memetik 20 bundle, anda akan dibayar $30.

Jika anda rajin, anda boleh mendapat $ 70 -$ 80 sehari....Kerja ni sungguh melekakan, sehingga kadang-kadang tak terasa masa dah berlalu 4 jam, kerana setiap kali anda memetik, anda terasa duit seolah-olah mengalir masuk ke poket anda....sebab tu kalau kerja yang di bayar mengikut "output basis" dapat memberi motivasi kepada pekerja untuk lebih produktif.

Sekian, untuk kali ini
Halim
Lincoln, NZ
26 sept 2007

2.00am

1 comment:

Syah said...

Halim,

Letak gambar kau tengah petik bunga tu sekali.

So far.. berapa banyak kau dah dah dapat income petik bunga tu?